I spåren av SKAM – Introduktion av läsprojekt

Första delen av arbetsområdet I spåren av SKAM är läsprojektet.

Med inspiration från Bonnierförlagens artikel 26 böcker du kan läsa när du saknar SKAM har jag valt ut ungdomsböcker. Karaktärerna i SKAM bär på tankar och problem som vilka ungdomar som helst. Böckerna i läsprojektet är valda med utgångspunkt i de olika karaktärerna och anpassade efter en högstadieklass där alla inte har sett serien och där läsvanan varierar. Hänsyn har även tagits till att böckerna helst ska finnas som e-bok och/eller ljudbok eftersom vi använder SLI Läshörnan och Legimus.

Att vi läser digitalt den här gången har att göra med att jag vill att alla ska få läsa den bok som de önskar utan att böckerna ska kunna ta slut. När jag inleder ett bokprojekt eller presenterar en enskild bok som vi ska läsa digitalt försöker jag alltid få tag i ett fysiskt exemplar av boken. Det är svårt att skaffa sig en överblick över en digital bok, särskilt vad gäller sidantal, och jag upplever att det är lättare att göra korrekta bokval och fånga läsintresse om den fysiska boken finns tillgänglig. Det blir som en kombination av två världar, pappersvärlden och den digitala världen.

Bokhylla SKAM

Det här att lyckas pricka rätt på bokvalet utifrån SKAM-karaktär och bokhuvudperson är lite vanskligt, det måste jag medge. Det är inte alls säkert att ungdomarna har tolkat karaktärerna så som jag har gjort och även om vi är överens om personligheter är det inte säkert att boken blir en fullträff ändå. Men jag gillar idén och tänker att även en jämförelse där skillnad är större än likhet är en jämförelse och att det viktigaste är att boken i sig är bra. Jag kommer att presentera böckerna i bokhyllan ovan genom att visa karaktärerna från SKAM och därefter prata om böckerna som ”hör till” just den karaktären. Några av böckerna har jag läst, eller kommer att läsa, och ett kort blogginlägg om dem postas här på bloggen.

 

Lista med (förhoppningsvis… hihi) lämpliga böcker utifrån karaktärerna

Eva
Hur känns förälskelse, svek? Hitta nya vänner, hitta sig själv. Mamma som finns där ibland.

Johanna Lindbäck, Tänk om det där är jag?
Sara Ohlson, Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Jonas
Förälskelse, svek, att vara trygg i sig själv men ändå göra snedsteg.

Fredrik Backman, Björnstad
John Green, Pappersstäder

Noora
Självsäkerhet, lojalitet, förälskelse. Vänner som blir en familj.

Katarina von Bredow, Hur kär får man bli?
Katarina von Bredow, Bara inte du

William
Den tuffa utsidan och det mjukare inre. Familjehemligheter.

Martin Jern, Så värt
Mattias Edvardson, Stå ut

Vilde
Att säga vad man tänker, bli missförstådd. Olycklig kärlek.

Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg, 8 saker du aldrig skulle våga
Sara Lövestam, Som eld

Isak
Söka sig själv och sin sexuella identitet, våga stå för den man är.

Håkan Lindquist, Regn och åska
Benjamin Alire Sáens, Livets outgrundliga mysterier

Even
Att vara någon annan än man utger sig för att vara. Leva med psykisk sjukdom.

Jennifer Niven, Som stjärnor i natten

Chris
Att vara den som flyter med, som inte tar så stor plats men som alltid är där.

Lina Arvidson, Det borde finnas regler
Ingrid Olsson, Jag vill bara att du gillar mig

Sana
Självsäkerhet. Religion och kultur. Stark och argumentationskraftig.

Aidan Chambers, Nu vet jag (finns inte som e-bok)
Randa Abdel Fattah, Ser mitt huvud tjockt ut i den här (finns inte som e-bok)

 

När eleverna har valt bok är det dags att gå igenom hur de förväntas arbeta med läslogg hemma. Jag har delat ett dokument i Drive med var och en så att jag kan följa deras logginlägg och bidra med hejarop och utvecklingsförslag under läsningens gång.

Läslogg

När jag presenterar läsloggen pratar jag också om att högerkolumnen ska innehålla mer text än vänsterkolumnen (motivera, utveckla…) och ger exempel på vad som kan stå till höger:

  • Att du förutspår vad som kommer hända senare i boken.
  • Något som du undrar över, både gällande språk och handling.
  • En koppling till något annat som du har läst, hört eller sett. Du som är ett inbitet SKAM-fan kan här jämföra din bok med serien.
  • En koppling till dina egna erfarenheter.
  • En koppling till något som du vet om världen vi lever i.
  • Något som du reagerar på. Blir du glad, arg, avundsjuk?

Fyra-fem veckor tänkte jag ge eleverna till själva läsningen. Det är upp till dem att fördela logginläggen så att det blir ungefär fyra inlägg per fjärdedel av boken.

Goda exempel på loggskrivande ska jag löpande visa klassen så att alla får chans att utveckla sitt sätt att skriva.

Någon slags avslutande uppgift ska det bli med boken också men den tänker jag låta eleverna vara med och skapa.

Håll tummarna för att eleverna kommer att tycka att det här blir lika bra som jag tror att det kan bli!

Cecilia

 

3 reaktioner på ”I spåren av SKAM – Introduktion av läsprojekt

  1. Pingback: Jag har läst: Regn och åska | PedagogCecilia

  2. Pingback: Jag har läst: Jag vill bara att du gillar mig | PedagogCecilia

  3. Pingback: I spåren av SKAM – Resonemang om identitet | PedagogCecilia

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s